Dersin Adı | Edebi Çeviri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETI 305 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Yazın çevirisinin diğer çeviri türlerinden farkını tartışmak, farklı yazın türlerinin çevirisinde kullanılabilecek stratejileri ve yöntemleri incelemek, çevrilmiş bir yazın metnini betimleyici bir biçimde eleştirmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste yazın çevirisinde yaşanabilen çeşitli zorluklar tartışılacak, yazın çevirisinin neden ön araştırma ve inceleme gerektirdiği açıklanacak, kullanılabilecek çeşitli strateji ve yöntemler uygulamalı olarak ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders izlencesi öğrencilere dağıtılarak dersin içeriği tartışılacaktır. Derse giriş yapılarak edebiyattaki temel kavramlar irdelenecektir. | |
2 | Edebiyatta Söylem | The Fundamentals” by Landers in Literary Translation, pp.3-45 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 “Decisions at the Outset” by Landers in Literary Translation, pp.49-67 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 “The Role of Style in Translation” by Boase-Beier in Stylistic Approaches to Translation, pp. 4-26 Stylistic Approaches to Translation, Jean Boase-Beier, 2006, Routledge. ISBN-10 : 1900650983 “A Stylistic Approach in Practice” by Boase-Beier in Stylistic Approaches to Translation, pp. 111-119 Stylistic Approaches to Translation, Jean Boase-Beier, 2006, Routledge. ISBN-10 : 1900650983 |
3 | Edebiyatta Düzyazı Çevirisi: Temel Kavramlar | “Yarı Yazınsal Bir Yolculuk Metnini Yarı Yazınsal Bir Metin Olarak Çevirmek” Ülker İnce, Dilek Dizdar in Çeviri Atölyesi, pp. 167-202, Ülker İnce, Dilek Dizdar, 2017, Can. ISBN: 978-975-07-3539-4 “Bir Edebiyat Metnini Edebiyat Metni Olarak Çevirmek” Ülker İnce, Dilek Dizdar, in Çeviri Atölyesi, pp. 203-254, Ülker İnce, Dilek Dizdar, 2017, Can. ISBN: 978-975-07-3539-4 "Translating Literary Prose: Problems and Solutions" by Haque in International Journal of English Linguistics, pp. 97-111 "Translating Literary Prose: Problems and Solutions" by Haque in International Journal of English Linguistics; Vol. 2, No. 6; 2012 ISSN 1923-869X E-ISSN 1923-8703 |
4 | Düzyazı Çevirisi | “The Story of an Hour”, Kate Chopin |
5 | Düzyazı Çevirisi | “Meditation Upon a Broomstick”, Jonathan Swift |
6 | Şiir Çevirisi: Temel Kavramlar | Some Notes on Translating Poetry" by Landers in Literary Translation, pp.97-101 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 |
7 | ARA SINAV / Şiir Çevirisi | “The Sick Rose”, William Blake “Emperor of Ice-cream”, Wallace Stevens |
8 | Şiir Çevirisi | “Shield of Achilles”, W.H. Auden |
9 | Drama Çevirisi | Translating for the Theater" by Landers in Literary Translation, pp. 104-106 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 Here We Are, Dorothy Parker Zihin Gözüyle Görerek, Kulağıyla Duyarak Sahne İçin Çevirmek” Ülker İnce, Dilek Dizdar in Çeviri Atölyesi, pp. 17-76, Ülker İnce, Dilek Dizdar, 2017, Can. ISBN: 978-975-07-3539-4 |
10 | Drama Çevirisi | Not I, Samuel Beckett |
11 | "Final Steps" by Landers | "Final Steps" by Landers in Literary Translation, pp. 162-167 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 |
12 | FİNAL PROJESİ OLARAK GRUP SUNUM VE TARTIŞMALARI | |
13 | FİNAL PROJESİ OLARAK GRUP SUNUM VE TARTIŞMALARI | |
14 | FİNAL PROJESİ OLARAK GRUP SUNUM VE TARTIŞMALARI | |
15 | FİNAL PROJESİ OLARAK GRUP SUNUM VE TARTIŞMALARI | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Çeviri Atölyesi: Çeviride Tuzaklar Ülker İnce, Dilek Dizdar, 2017, Can. ISBN: 978-975-07-3539-4 Literary Translation: A Practical Guide, Clifford Landers, 2001, Multilingual Matters. ISBN: 978-1-84769-560-4 Stylistic Approaches to Translation, Jean Boase-Beier, 2006, Routledge. ISBN-10 : 1900650983 International Journal of English Linguistics, pp. 97-111 "Translating Literary Prose: Problems and Solutions" by Haque, Vol. 2, No. 6; 2012. ISSN 1923-869X E-ISSN 1923-8703
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 25 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mütercim Tercümanlık alanında ileri düzeyde kavramsal, kuramsal ve uygulamalı bilgiler edinir, | |||||
2 | Mütercim Tercümanlık alanında edindiği kavram ve fikirleri bireysel veya ekip çalışması halinde bilimsel yöntemlerle inceler, araştırır, verileri yorumlar, | |||||
3 | Kaynak ve erek dillerin dilbilgisel ve anlamsal yapılarını anlar ve kullanır, | X | ||||
4 | Kaynak ve erek dile ilişkin çeşitli toplumsal, kültürel ve tarihsel yaklaşımlar hakkında bilgi edinir ve bu bilgileri metin çözümlemede ve metin üretiminde kullanır, | X | ||||
5 | Kaynak dildeki yazılı ve sözlü metinleri anlar, yorumlar ve bu metinleri erek dile anlamları ve işlevleriyle örtüşen bir dil kullanarak aktarır, | |||||
6 | Edindiği kuramsal bilgi ve yetkinlikler ışığında çeviri sürecindeki aşamaları, stratejileri ve sorunları tanımlayarak yaratıcı çeviriler yapar ve çeviri metinleri eleştirir, | X | ||||
7 | Farklı uzmanlık alanlarına ilişkin geliştireceği kuramsal bilgileri ve araştırma yapma becerisini çeviri edimine aktarır, | |||||
8 | Çevirinin tüm süreçlerinde bilgisayar destekli çeviri araçlarını ve otomatik çeviriyi etkin bir biçimde kullanır ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamaya yönelik gelişmeleri izler, | |||||
9 | Çevirmenin toplumsal rolü, iş profili, mesleki etik değerleri konusunda farkındalık kazanır ve bireysel veya ekip halinde çalışmada iş yükü yönetimi becerisini edinir, | |||||
10 | Çeviri sürecinin tüm aşamalarında kaliteyi artırmak üzere gerekli kaynaklara erişir ve bunları kullanarak erek metni kalite hedefleri doğrultusunda kontrol eder, | |||||
11 | Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, ikinci bir yabancı dili iyi düzeyde, üçüncü bir yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest